Jean-Jacques Rousseau oli sveitsiläinen filosofi, joka eli vuosina 1712-1778. Hänet tunnetaan parhaiten yhteiskuntaa käsittelevistä teoksistaan "Yhteiskuntasopimus" (1762) ja "Tutkielma ihmisten välisen eriarvoisuuden alkuperästä ja perusteista" (1753). Rousseaun mukaan olisi parempi, jos ihmiset saisivat elää täydellisessä poliittisessa vapaudessa ja sovussa.
Rousseau syntyi Genevessä
Sveitsissä vuonna 1712. Hänen äitinsä kuoli hänen ollessaan pieni, ja pian sen jälkeen
isä jätti Rousseaun veljensä kanssa. Niinpä Rousseau päätyi äitinsä perheen
kasvattamaksi. Kasvettuaan tarpeeksi hänet lähetettiin kaivertajan oppiin.
Kyllästyttyään ankaraan kohteluun hän karkasi ja jätti Geneven ollessaan
16-vuotias.
Rousseau pysähtyi Madame de
Warensin luo harhailtuaan aikansa Ranskan ja Italian läpi. Siellä ollessaan hän
opiskeli muutaman vuoden ja nautti vapaa-ajastaan. De Warensin luona Rousseau
kääntyi katolilaiseen uskoon ja opiskeli joitakin viikkoja pappisseminaarissa.
Vierailunsa jälkeen hän lähti matkustelemaan ja työskenteli monissa eri
ammateissa. Musiikki oli Rousseaulle tärkeä asia. Hän toimi pitkään
musiikinopettajana ja yritti saada mainetta keksimällä rationaalisempaa
nuottikirjoitusjärjestelmää, mutta epäonnistui yrityksessään. Rousseaun
muutettua Pariisiin hän tutustui d`Alembertin ja Diderot`n radikaaliin
intellektuellipiiriin sekä kirjoitteli Encyclopedie-nimiseen suureen teokseen
musiikkia käsitteleviä artikkeleja.
Rousseau voitti vuonna 1750 Dijonin
akatemian palkinnon esseellään "Discours sur les sciences et les
arts", jolla hän pääsi maineeseen. Esseessään Rousseau väitti
taiteiden ja tieteen edistyksen pilanneen moraalin. Seuraavassa paljon
tärkeämmässä teoksessaan "Tutkielma ihmisten välisen eriarvoisuuden
alkuperästä ja perusteista” (1753) Rousseau oli sitä mieltä, että "ihmisen
luonnontilan" olivat aiemmat filosofit ymmärtäneet väärin.
“Mistä tässä tutkielmassa sitten
tarkkaan ottaen on kyse? Sen hetken osoittamisesta, jolloin oikeus seurasi
väkivaltaa ja luonto alistettiin laille. Sen selvittämisestä, minkä
käsittämättömän tapahtumaketjun seurauksena vahva voi ryhtyä palvelemaan
heikkoa ja kansa uhrata todellisen onnensa kuvitellun tyydytyksen vuoksi.”
- sivulla 36 Rousseau kuvailee hyvin teoksen sisällön.
Rousseaun mukaan luonnontila on
ihmiskunnan paratiisillinen alkutila, jossa ei ole yksilöiden välistä
kilpailua. Rousseau siis uskoi ihmisen luonnollisen myötätunnon johtavan
suhteelliseen rauhaan. Hän syyttää filosofeja, jotka ovat antaneet
"villille" yhteiskunnan ulkopuoliselle ihmiselle modernin ihmisen
piirteet, vaikka jälkimmäinen on rappeutunut ja kesyyntynyt. Luonnontilainen
ihminen ei suistu sotaan. Rousseau uskoo, että villi-ihmisen taitoon ja älyyn
perustuva elämä on jaloa. Tutkielman toinen osa käsittelee yksityisomistusta:
“Ensimmäinen ihminen, joka
maa-alueen rajattuaan keksi sanoa: “tämä on minun” ja löysi vielä ihmisiä,
jotka olivat tarpeeksi yksinkertaisia uskoakseen sen, oli kansalaisyhteiskunnan
todellinen perustaja. Miltä kaikilta rikoksilta, sodilta, murhilta, kauhuilta
ja kurjuudelta ihmiskunta olisikaan säästynyt, jos joku olisi kiskonut hänen
aidanpylväänsä maasta tai täyttänyt hänen rajaojansa ja huutanut
kanssaihmisilleen: “Älkää kuunnelko tuota huijaria, olette hukassa jos
unohdatte että maan hedelmät kuuluvat kaikille eikä maa kuulu kenellekään!”
[--] Viljelyä seurasi väistämättä maan jakaminen ja omistusoikeuden
tunnustamista ensimmäiset oikeussäännöt. Jotta jokainen saisi sen mikä hänelle
kuuluu, oli jokaisen voitava omistaa jotakin. Sitä mukaa kuin ihmiset
suuntasivat katseensa tulevaisuuteen ja näkivät, että heillä voisi olla
menetettävää omaisuutta, he alkoivat pelätä kostotoimia niistä vääryyksistä,
joita saattoi tehdä toisille.”
Näin Rousseau tuo esille kantansa
yksityisomistuksen alusta, vaaroista ja tuhoavaisuudesta. Hän kirjoitti teoksen
osallistuakseen jälleen Dijonin akatemian kirjoituskilpailuun, ja vaikka hän
hävisi, kirjoitelmaa pidetään yhtenä hänen merkittävimmistä teoksistaan.
Uransa aikana Rousseau kirjoitti
myös hieman kaunokirjallisuutta: ooppera “Le Devin du village” esitettiin
Ranskan kuningas Ludvig XV:lle, ja “Julie, ou la nouvelle Héloïse”-romaanista
tuli menestys. Seuraava tärkeä yhteiskuntaa arvosteleva teos oli
“Yhteiskuntasopimuksesta”(1762). Siinä hän esitteli omaa teoriaansa
yhteiskuntasopimuksesta. Teos jatkaa siitä, mihin "Tutkielma ihmisten
välisen eriarvoisuuden alkuperästä ja perusteista” päättyy. Rousseaun mukaan
“jalo villi” pystyy elämään sovussa lajitoveriensa kanssa ilman lakeja tai
hallintoa. Hänen mukaansa yksityisomistus toi mukanaan säännöt ja pilasi näin
alkuperäisen ihmisen vaatimattomuuden ja yhteisvastuullisuuden. Teoksessa
kerrotaan myös “yleistahdosta”, jolla tarkoitetaan yhteisen hyvän edistämistä,
eli että asioita tarkastellaan yhteisen hyvän näkökulmasta eikä yksityisten
ihmisten tavoitteiden kautta.
Rousseau tunnetaan parhaiten
filosofina, mutta hän kirjoitti myös esimerkiksi kasvatusoppaan “Émile eli
kasvatuksesta”, joka aiheutti ilmestyessään kohua Ranskassa, sillä siinä
arvosteltiin uskontoa. Teoksen saaman ankean vastaanoton seurauksena Rousseau
piiloutui filosofiystävänsä David Humen luo Britanniaan. Tänä aikana hän alkoi
kirjoittaa omaelämänkertaansa “Tunnustuksia” ja lisäksi teosta “Yksinäisen
kulkijan mietteitä”, joka jäi kuitenkin kesken Rousseaun kuollessa 2.
heinäkuuta 1778.
Rousseau yhdistetään usein Ranskan
vallankumoukseen, sillä hänen ajatteluunsa sopii vallankumouksen tunnuslause
“Vapaus, veljeys ja tasa-arvo”. Hänen mielestään vapaus on tärkeä periaate, ja
valtion tulisi suojella sitä. Toinen tärkeä periaate on, ettei moraalia ja
politiikkaa saa erottaa toisistaan. Yksityisomistusta rankasti arvostelevana
filosofina hänet nähdään usein myös sosialismin edelläkävijänä.
Lähteet:
Rousseau, Jean-Jacques: Tutkielma
ihmisten välisen eriarvoisuuden alkuperästä ja perusteista, Gummerus Kirjapaino
Oy (2000), suom. Ville Keynäs
wikipedia.fi: http://fi.wikipedia.org/wiki/Jean-Jacques_Rousseau
David Papineau: Filosofia, Ajatus
kirjat, Gummerus Kustannus Oy (2012), suom. Tapani Kilpeläinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti